A japn fametszet rvid trtnete
A fametszet ksztsnek technikja a IV. szzadban alakult ki Knban. Japnban a VI. szzadban honostottk meg knai s koreai buddhista misszionriusok. A fadcos nyomtatst elssorban az rott sz sokszorostsra hasznltk s a szveget csak a XVI. szzad vge fel kezdtk fametszetes illusztrcikkal ksrni. Az illusztrlt knyvek ksztse az Edo-korszak, Tokugawa soguntusnak idejn (1600-1868) vett risi lendletet. Ieyasu (1542-1616), az els Tokugawa sgun, az Edo-kori Japn egszen a Meiji restaurciig (1868) fennmarad politikai rendszernek kialaktja, szemlyesen tmogatta a knyvek ksztst. Segtsgvel Honami Koetsu(1558-1637), Rimpa mvsz s Suminokura Soan (1571-1632), a kalligrfus iparmvszeti kzpontot hozott ltre Koetsumurban. Koetsu s Soan nevhez fzdnek az els olyan illusztrlt knyvek, amelyekben kp s szveg mvszi egysget alkot. Az illusztrcik kezdetben fekete-fehrek voltak, az els sznes fadcos nyomatokat tartalmaz kiadvnyok a XVII. szzad kzepn jelentek meg. E szzad vgre datlhatk az els nll nyomatok is. Moronobu Hishikawa (1618 krl-1694) volt a legkorbbi mesterek egyike, akit nv szerint ismernk. Br knyvillusztrtorknt szerzett magnak hrnevet, szmos, tbbnyire erotikus oban (kb. 38x26 cm) nyomatot is ksztett. Ezek kezdetben fekete-fehrek voltak, de nha kzzel kiszneztk ket. Moronobu a festszet s illusztrci olyan iskoljt teremtette meg, amelyet az ukiyo vagyis a "tovatn vilg" ihletett. A "tovatn vilg" legjobban taln a mlandsg hangulataknt rhat le, amely az Edo-korszak sajtos trsadalmi, gazdasgi vltozsaibl fakad.
Ieyasu Tokugawa, majd fia Hidetata ( 1579-1623) s unokja, Iemitsu (1608-51) talaktotta a XVI. s XVII. szzadi Japn politikai viszonyait. F trekvsk az volt, hogy megfkezzk a feudlis trsadalom szthz tendenciit, amelyek 150 ven t szntelen hhorskodshoz vezettek. A csszr nevezte ki ket sgunn, s ez adta hatalmuk legitimitst. Az uralkod s kveti azonban elszigeteldtek a politikai cselekvs valamennyi formjtl, ezltal a hatalmi harc minden lehetsge megsznt. A Tokugawa- hatalom szkhelye az edi (ma Toki) vr volt. A krnyez terletet sajt hbresei ( fudai daimio, tartomnyi furak) kztt osztottk szt. A tartomnyi furak esetleges hatalmi trekvseinek megelzsre Iemitsu bevezette "az udvarban val tartzkods vltakozsnak" rendszert (sankin kotai). A sankin kotai rtelmben egy vben minden daimyo hat hnapot tlttt Edban, az v tovbbi rszhen pedig, amikor birtokait irnytotta s jvedelmt biztostotta, felesgt s gyermekeit kellett "tszknt" a fvrosban hagynia. A tartzkods vltakozsnak rendszere messzehat kvetkezmnyekkel jrt: Edo gyorsan jelents kzpontt lett. A nagyszm daimyo s ksretk j tvlatokat nyitott a kereskedelem szmra. A kereskedk kezdtek meggazdagodni. A szamurjok tbbet fogyasztottak, mint amennyit megengedhettek maguknak, s a vrosi lakossg als rtege a hatalom nvleges birtokosainak hiteleziv vlt. A XVII. szzadi Edo eme rohamosan vrosiasod keresked vilgban kelt letre az ukiyo, a nem szamurj osztlyok szubkultrjaknt, amelynek kzppontjban az lvezetek kivteles, mland s illkony pillanatai lltak. Az ukiyo az lvezetek lehet legszlesebb skljt foglalja magba: a kereskedk az irodalom s a kpzmvszetek, a sznhz s nem utols sorban a "ni szrakoztats" tevkeny tmogati voltak. Az ukiyo-e sz azokat az brzolsokat jelli, amelyekkel a mvszek ennek a vilgnak az atmoszfrjt ksreltk meg megragadni.
Ezt a kis rst bartnmtl kaptam, aki netrl szedte le nekem, nem tudom, honnan szrmazik, gy nem is tudom kirni a pontos szrmazst, de feltettem, hogy kicsit az rdekldk s olvask tudst ezzel is bvtsem. H. B. Dudu
|