Japn kulturlis ltkpe
(2002. mjus)
A szociolgusok szerint egy np kultrjnak megismershez az emberek vallsn keresztl vezet az t. Japn kultrja taln ppen ezrt oly vltozatos, hiszen a trtnelmi idk folyamn tbb vallsi irnyzat is befolysolta az si eredet, a sintoizmus fejldst. Cikknk els felben betekintst nyerhetnk a japnok hitvilgnak soksznsgbe. A nemzeti kultra egyik legfontosabb tnyezje, a sznhz mindig is klnleges szerepet jtszott Japnban. Errl is olvashatnak rsunkban a Kedves rdekldk.
A japn vallsrl
Japn veleszletett vallsa a sintoizmus, az istenek (kami) tettei, a mtoszok, hagyomnyok, szertartsok, s viselkedsi szablyok gyjtemnye, melyek alapjt az ember, a termszet s a hit kztti sszhang kpezi. A japn mitolgia szmos istenn, illetve a Nap-istenntl szrmaztatott csszrokon kvl a japnok mindig is hdolatot reztek a termszet eri (fk, hegyek, tengerek, szl, stb.) irnt. Mlyen tiszteltk seik szellemt, akikkel kzeli kapcsolatban llnak. A sintoizmus a kzssg vallsa, gy az emberre, mint a csoport tagjra tekint, nem pedig mint klnllra. Japnban a tisztasg fogalma vlt klnlegesen fontoss, mindenek felett a tiszttlansg vlasztja el az embert trsaitl s legfbbkppen a hittl. A buddhizmus, amely Kna s Korea fell rkezett Japnba a VI. szzadban, jelentsen hozzjrult a japn kultra s mvszet felvirgzshoz. A buddhizmus azonban, melyet tbb trtnelmi korszakon keresztl Japn nemzeti vallsnak tekintettek, nem szmzte a sintoizmust. A kt valls vszzadokon keresztl lt egymssal prhuzamosan, egyfajta klnleges vallsi dualizmust alkotva. Nemcsak a buddhizmus, hanem az sszes tbbi, a klvilgbl a szigetorszgra rkez valls (konfucionizmus, taoizmus, keresztnysg) jelents vltozsokon ment keresztl a sintoizmus hatsra. A vallsok ezen sznes kohzija napjainkban is megmutatkozik: az emberek tbbsge a konfucionizmus szocilis tantsai szerint l, de kzben megtartja taoista hitt a "szerencss" illetve "szerencstlen" dolgokat illeten. Rszt vesz a sintoista s buddhista nnepeken. Hzassgot a sintoista szertarts szerint kt, majd megismtli esetenknt a keresztny szertartsok szerint. Az elmlshoz, temetkezshez kapcsold szertartsok pedig a buddhista templomokban zajlanak.
Sznhz
Japn sznhzi hagyomnyait eredetisge s kifejezkszsge teszi egyedlllv. A japn drma mvszett kt kategriba sorolhatjuk: a "kabuki" illetve a "noh" irnyzat. Rvid rsunk most ez utbbit ismerteti Olvasinkkal. A "noh" sznhz a japn drmamvszet legsibb formja, amely szavalsbl, tncolsbl, neklsbl s zenbl ll. Szletse a XIV. szzadra tehet, kt kivtelesen tehetsges mvsz: a sznsz s drmar Kan'ami s fia, Zeami tevkenysge nyomn. A "noh" a fldmvelshez trstott vallsi tncokbl ered npi sznhz si formira plt. Az eladsokat mai napig jellemz klasszikus koreogrfia ebben az idszakban alakult ki. A darabok eszmei alapjt a buddhista letfilozfia tantsai adjk. A darabok fszerepli istenek, buddhista szerzetesek, szellemek s dmonok. A sznszek valamennyien frfiak. A ni szerepek nyomatkostsra, hatsos megjelentsre aprlkosan kidolgozott, a feudlis korszak nemes kurtiznjait idz maszkokat s kosztmket viselnek. A darabokat egy klnleges, fbl kszlt sznpadon adjk el, amelynek valamennyi eleme szigoran meghatrozott funkcit tlt be. A szereplket (ltalban kettt) egy hat-nyolctag krus, valamint egy hrom, klnbz mret tamburinbl s egy furulysbl ll zenekar ksri. A "noh" stlus szavals s tnc alapjt az vszzadokra visszatekint szablyok alkotjk. A mozdulatok elevenek s temesek, a szavals is jellegzetes hanglejts. A sznhzi eladsok fontos tartozka a zenei ksret, amely azonban els hallsra korntsem harmonikus dallamvilg. A cintnyrok hirtelen sszecsapdsa a furulya flhasogat hangjaival vltakozik. Mindez, a szablytalan verselssel egytt, a sznhzi eladsok igen extrm - s egyben igen drmai - sszhangzatt adjk. A mai japn sznhzi iskolk kzl a legjelentsebb a Kanze iskola, melyet egyenesen Zeamitl szrmaztatnak.
Ezt az rst is bartnmtl kaptam, ugyancsak nem tudom honnt szrmazik, de mindenkinek gy utlag is j olvasst! H. B. Dudu
|