A japn tetovls trtnete
A japn fametszetek fbb irnyvonalai ktsgkvl hatssal voltak a szigetorszgban kvnatoss vlt tetovlsok motvumrendszernek kialakulsra is. Annl is inkbb, mivel a japn tetovlsok legkorbbi elterjedse s a fadcos nyomatok megjelense kzel ugyanarra az idpontra tehet. Amint ma japn tetovlsnak hvunk, az a feljegyzsek alapjn az 1600 s 1868 kztti Edo - korszak termke.
Korbban a japn elit si knai mintra a tetovlst barbr, vad szoksnak tartotta, vagy bntets s megblyegzs cljbl alkalmazta. Persze a vezet rteg negatv hozzlsa a mr emltett Edo- korszakban sem igen vltozott, s ebben az idszakban a tetovlst mr szigoran bntettk is. Az ekkor hatalmon lv Tokugawa-rezsim ugyanis kifejezetten konzervatv politikt folytatott. Filozfiai eszmit, a konfucinusi gondolatokra ptette s mivel ez tiltotta a tetovlst, a japn katonai kormny ezen eszmk tvtelvel ugyanazon alapelvek mellett tette le a vokst. Ezekben az vekben annyira komolyan gondoltk a tetovls s a bnzs elvlaszthatatlanul sszekapcsold voltt, hogy kimondtk fltte az tletet, mely szerint „sztzzza a kzmorlt” s gy rvid ton be is tiltottk a brrajzokat.
Hogyan lehetett mgis ez a korszak a japn tetovls blcsje? A vlasz taln ppen ennek a npnek a mltjban keresend, mert ahogy az vszzadok sorn szmtalan alkalommal bizonyossgt adtk kivteles lelki tartsuknak, a szban forg tilalmak esetben is kpesek voltak sajt kormnyuk akaratval szembehelyezkedni.
Persze itt nem az elithez tartoz trsadalmi rtegekrl beszlnk. A tetovls ezekben az idkben fknt plebejus gyakorlatt vlt, olyanok alkalmaztk s hasznltk, akik a perifrira szorulva, egyfajta ellenllsknt viseltk magukon, nemtetszsket fejezve ki a Tokugawa-rezsimmel szemben. Ezek mellett fontos rv volt a trsadalom kivltsgaitl elidegentett, kegyvesztett harcosok maradk bszkesgnek a megrzse is, mely ezekben az esetekben mretes tetovlsok formjban fejezhette ki mindazt, amit a harcos elrt, vghezvitt lete sorn, de amirl ugyanakkor le is kellett mondania. Ez a brbe vitt mintkbl mindenki szmra nyilvnvalan kiderlt.
Nyomon kvethet, ahogy az id mlsval az egyszer pontjellsektl elindulva a gyakran csupn rsjelekbl ll, vagy egyszer kpi tartalommal br jelzseken t fokozatosan eljutunk a teljes testet betlt figurlis brkat megjelent, malkotsszer tetovlsokig.
A fejldsi folyamat megrtshez magyarzataknt meg kell emltennk, hogy az vszzados tiltsokbl fakadan a japn elit s az tlag trsadalmi rtegek szmra a tetovls sosem volt vlaszthat alternatva, inkbb szigor tabuknt testestette meg a tilos fogalmt. Ezrt bizonyos id utn, ahogy a mvszeti g mindinkbb virgzsnak indult, a tetovls mellett dntk krben nem volt mr igazn kulcskrds a diszkrt, elrejthet mintk vlasztsa, mert aki tetovltatott magra, az nknt lpett t egy kpzeletbeli vonalat s ezen a hatron tl alapjban vve mr lnyegtelen volt, hogy egy aprcska pillang vagy egy bonyolult egsz testet betlt tetovls kerl-e a brre.
Ennek ksznhet, hogy a XVIII. szzadtl Japnban a tetovls fejldse egyre inkbb a teljes testre kiterjed, kpekben gazdag tetovlsok fel mozdult el.
rdekes momentum, hogy a japn tetovls fejldse szorosan kapcsoldik egy knai irodalmi mhz, nv szerint a Shui-hu Chuanhoz. Ez egy banda trtnett mesli el, akik szembe szlltak a korrupt kormnnyal s a trsasg valamennnyi tagja tetovlva volt. Ez a knyv a XVIII. szzadban jutott el Japnba s rthetetlen mdon a Tokugawa-cenzorok nem tiltottk be a mvet. Japn nyelvre fordtva 1727-ben jelent meg az els tz ktet, majd a kvetkez tzet 1759-ben adtk ki Shuikoden cmmel. A kiadvnyokban szerepl fametszeteken lthat tetovlsok hatst gyakoroltak a korabeli brrajzok kinzetre, annl is inkbb, mivel a nyomatokat illusztrl mesterek gyakran maguk is tetovltak. A mai japn tetovlsok kpi megjelentsi stlusa ezeknek a mvszeknek s legfkppen Kuniyoshi munkinak a hatst viselik magukon.
Az Edo-korszak tilalmakkal teli vilgban rdekes, elfogadott kurizumnak szmtott a tzoltk krben elterjedt tetovlsi lz. Az munkjuk, az emltett Shuikoden-regny szereplinek hsies tetteihez hasonltott, hiszen az Edo s Osaka vrosokban ll hzak fbl pltek s knnyen lngra kaptak, gy a tzvsz gyakori jelensg volt.
Egy msik jellegzetes trsasg, akiket nem hagyhatunk figyelmen kvl, a jakuza fogalomkrbe tartoz vndor szerencsejtkosokbl ll csoport, ket mr a kezdetektl a btor, vagny viselkeds, a trvnyekkel val szembenlls s a tetovlsok jellemeztk. Manapsg ha jakuzkrl beszlnk, valami stt, titkos s veszlyes trsasg sejlik fel bennnk, amit kpzeletnk szorosan sszekapcsol az olasz vagy amerikai maffival. Persze ez a kapcsolat nem a vletlen mve s nem is csupn lnk fantzink szlemnye, de a szmtalan bandahbornl s brutlis gyilkossgnl, mely az vszzadok sorn a szmljukra rhat, minket mgis jobban rdekelnek a tetovlsaik.
Ez a csoport rgen s ma is nmagban testesti meg a tetovls ideljt. A tetovls fjdalmas, gy bizonytka a btorsgnak. A tetovls tarts, gy bizonytka az egsz leten t tart hsgnek a kln fel. A tetovls illeglis, ezrt egsz letre szlan trvnyen kvliv teszi viseljt.
1867-ben az utols Tokugawa-shogun lemondott, a tetovls elleni trvnyeket jraszablyoztk s ezekben az idkben a tetovlmvszek engedlyt kaptak, hogy nyugati embereket tetovljanak, de japnokat tovbbra sem volt szabad.
A legnagyobb tetovlmesterek kiktkben alaptottak zleteket s a klfldi tengerszek egzotikus mintk irnti vgyt kielgtve virgz szalonokat mkdtettek. A tetovlk persze ezutn sem hazudtoltk meg japn lnyket s a tilt trvnyek ellenre illeglisan tovbbra is tetovltk honfitrsaikat. Azonban az alkalmazott kzi technikk s a vlaszthat tmk a XIX. szzad kzeptl mr szinte vltozatlanok maradtak.
Cikk: Tattoo magazin, 2007. oktberi szm
|